att resa inom Sverige.

Jag har ju min älskade familj 40 mil norrut i landet. I 08-området. Det innebär ju en del resande, upp och ner. Jag skulle vilja åka hem till mor och far nästa söndag och stanna till typ torsdagen. Jag har kollat SJ, det blir helt galet dyrt. Ungefär 1300 kronor t/r och då är det inte de bästa avgångarna. Dessutom är det ju inte sådär jätteroligt när SJ gått ut med alla vartannat X2000 kommer att ställas in i mars. Och det blir ju titt som tätt byte i Alvesta mot just ett X2000 från Malmö mot Stockholm, så risken är ju rätt överhängande.

Swebussexpress är ju helt klart billigast. Men det är ju ingen liten restid. Kommer inte under fem timmar och 55 minuter och avgångarna passar sig inte alls. Urk.

Då har vi ett alternativ kvar som är kollektivtrafik. Nämligen flyg.

Kalmarflyg-biljetterna hamnar på samma pris som SJs. Men tar 55 minuter jämfört med 4-5 timmar där förseningar inte är inräknade. Dock är det längre från flygplatsen till mor och far än från tågstationen.

SAS-biljetterna hamnar på 970 kronor, men då ligger Arlanda väldigt mycket längre bort än Bromma, där KalmarFlyg landar.

Visserligen kan förmodligen mamma och pappa hämta mig på både Bromma och Arlanda, men det känns lite väl att be dem köra äna till Arlanda... Har en känsla av att det tar längre tid med bagage och så där också. Avgångarna hos både SAS och KalmarFlyg passar mig dessutom ännu bättre.

Är det inte helt jäkla galet att det är SÅ pass mycket billigare och smidigare att flyga och bidra till en jävla massa utsläpp än att åka ett väldigt miljövänligt tåg? Det stör mit så i ni h*lvete.



Problemet är bara att jag inte alls hade så mycket pengar kvar som jag trodde. Skit.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0