frukost och örngott.

Jag funderar på en del konstiga saker ibland. I en längre tid har jag till och från funderat på varför det heter "örngott", det låter rätt orimligt liksom. Något som man man sover på i sängen och så är det ett ord som innehåller en fågel och något gott. En annat ord som jag började fundera på häromdagen var "frukost". Varför jag gjorde det var för att jag läste bak på ett mjölkpaket där det stod om frukosten. Det gick ut på något i stil med att man ska äta en rejäl frukost för att stoppa den fasta man haft under natten "därav engelskans ord 'breakfast'". Jag har aldrig tänkt på att "breakfast" faktiskt betyder det, och det var ju rimligt om något. Tankarna ledde då vidare till varför svenskan har ordet "frukost" som jag inte såg någon rimlig förklaring till, som engelskans ord jag ansåg hade. Imorse funderade jag på hur man kunde dela upp det och såg bara två sätt - "fru" och "kost" samt "fruk" och "ost". Fru-kost borde således vara en fru som dukar fram kosten på morgonen, njae. Även ungkarlar äter ju frukost. Fruk-ost skulle ju i så fall vara något med frukt och ost, vilket man båda äter. Men Anders påpekade snabbt i mina högljudda funderingar att frukt är ju inte något man ätit mängder av historiskt sett, i Sverige (eller?).

Nu när jag satt här med min lilla dator i knät kom jag ihåg att slå upp det.

ÖRNGOTT (jag vet att jag slagit upp detta tidigare och visste att "ör/örn" hade något med örat att göra)

" Örngott - vad är det för ett ord? Fråga: Varifrån kommer ordet "örngott"? Vad är det här? Bloggat om artikeln Bloggar på nätet som länkar till denna artikel. Blogglänkar från Twingly * Var i ligger relationen? * Språktips * Hit och dit med kreti och pleti Visa alla (3) Topplista: Mest bloggade Svar: "Örnens ungar älskar örngott: harar, ödlor, fisk med rom &" nonsensdiktar Lennart Hellsing. Det örngott man trär över en kudde är av annat slag. Örn är här en kortform för öron, och gott kommer av ett verb gäta som inte används längre men som betydde 'få, få tag i'. Det är nära släkt med gitta 'förmå', 'orka' och med engelskans get. Men detta gäta kan också betyda 'vara till nöjes', behaga'. Något som man fått tag i är en ju ofta till behag, och 'behag' är vad det gamla ordet gat eller gåt betyder. Ett örngott är alltså något som är behagligt för öronen. En språkhistoriskt mer riktig stavning vore örngåt eller örngått. Men eftersom ordet gat (gåt, gått) kom att falla ur bruk i språket tycks man ha uppfattat örngott som något gott, av god. Innebörden blev ju hur som helst densamma: något som det är skönt att lägga örat mot. Nu är det ju inte bara själva kuddvaret som är gott att lägga under örat, och tidigare avsåg örngottet inte bara överdraget utan hela huvudkudden. Catharina Grünbaum"
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1637&a=617867&viewAll=true

"fråga Var kommer ordet örngott ifrån? svar Ordet örngott fanns redan i fornsvenskan och har sedan dess uppträtt i olika former: örnagat, örnagaat, örnagåt(t), örongott och örongått. Det är ett sammansatt ord där förleden är en gammal form för genitiv plural av öra. Efterleden är det numera försvunna ordet gat, som betydde ’behag’. Egentligen borde ordet ha stavats örngått – fornsvenskt a kom nämligen i många ord att så småningom uttalas som å, och också skrivas så. Men eftersom det gamla ordet gat kom ur bruk, kan man gissa att ordet örngott i stället associerades med adjektivet gott; det är ju gott för öronen att vila mot ett örngott. Ordet verkar under århundradena genomgått en betydelseglidning. För de flesta betyder örngott nu ’kuddöverdrag’, men åtminstone fram till mitten av 1800-talet hade ordet betydelsen ’huvudkudde’. "
http://www.spraknamnden.se/sprakladan/ShowSearch.aspx?id=id=26030;objekttyp=lan

FRUKOST
"Ordet frukost härstammar från medellågtyskans "vrokost". Det är en sammansättning av orden "vro" (som i tyska früh, tidig) och "kost" och lär ha använts redan på 1500-talet i betydningen "den tidiga kosten"."
http://sv.wikipedia.org/wiki/Frukost

"Ordet frukost har vi lånat in från lågtyska vrokost 'tidig kost' (d.v.s. 'mat')."
http://www.spraknamnden.se/fragor/arkiv_ord_05.htm#lunch



Wikipedia ska man ju inte lita sådär jättemycket på, men den andra länken säger ju samma sak :)

Så - nu vet ni det! :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0