lönedags för en student.

Idag är det den 25e, 25e innebär studiestöd från CSN. Och lön. Inte mycket lön, ca 2650 kronor. Och drygt 7000 från CSN.

Jag vill lägga undan lönen. Eller snarare - jag vill unna mig själv att shoppa för en gångs skull för just min lön som jag slitit ihop själv under sommaren.

Men det sket sig. För när jag betalat alla räkningar (var iofs extra många denna månad, dock försvinnande liten del som var "onödigt"), fört över pengar till Anders för våra gemensamma räkningar och tagit ut de 1000 kronorna till matkassan så har jag 800 kronor kvar. HUR FAN SKA DET GÅ!? Och det är fortfarande den 25e. Tänk om det iaf hade varit den 2a i månaden efter. Men nej nej. SAMMA JÄVLA DAG SOM JAG HAR FÅTT PENGARNA! Det kunde lika gärna varit så att jag inte hade fått någon lön - för jag var ju förbannat nära på att inte få något sommarjobb alls i sommar.

Vad f-n hade jag gjort då? Jag vet att det löst sig.. För mina föräldrar ställer alltid upp. Men jag tycker INTE om att låna pengar, aldrig någonsin tycker jag om det. GAH! Och hur fasiken gör de vars föräldrar som också har trasslig ekonomi?

Det står rätt klart. Det är din ekonomiska bakgrund som avgör om du kan studera. Och så säger politikerna att högskolestudier ska vara till för alla. I MIN RÖV. Hörrudu Reinfeldt, kan du ta och byta liv med mig ett tag så du får känna på hur det känns. Förutom att ha pissigt på kontot så ska du få CYKLA överallt, du ska få vara i skolan minst ÅTTA TIMMAR OM DAGEN och när du kommer hem till fru och barn så ska du ha TRETTIOELVA UPPGIFTER att göra. Under tiden kommer du känna dig BEDÖMD stora delar av den. Om du har en fritidsaktivitet såsom träning så är det BARA ATT GLÖMMA, finns ingen tid. Men du - det är bara att bita ihop. Du betalar jag faktiskt för din utbildning.



FÖR FAN! Och kom inte säg att jag är bitter. För detta är en verklighet. För 6000 personer bara i lilla Kalmar.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0