password.

Nu har jag pluggat sen vi kom hem från fotbollen. I ca två timmar med andra ord. Jag är nästan klar med uppgift ett i laboration tre. Det känns finfint. Det var den största (tror jag) av de tre som finns i lab 3. Fast en av de kvarvarande uppgifterna fattar jag inte mycket av. Jag ska kryptera mitt mail/mitt dokument så bara min lärare kan läsa det. Jag ska även skriva vilken metod jag använt vid krypteringen t ex vilken krypteringalgoritm, nyckellängd och bedömning av styrka på krypteringen. Precis, jag förstår ungefär lika mycket som du.

Tror ni att man får säga att nyckellängden är ca 4,5 centimeter? Haha, det hade varit roligt.

Jag har i alla fall knäckt lösenord nu ikväll. Tjoho. Här går jag och läser en fempoängskurs och de lär upp mig till att bli en riktig haxxor. Hujedamig. Men men. Nu vet jag ju vikten av att ha bra lösenord. Kan ju tala om för er vanliga dödliga att om ni har ett helt vanligt ord är det tokenkelt att knäcka. Man tar typ en ordlista och bara jämför med din lösenordsfil så hittar man det snart. Sjukt va? HALLÅ, jag vill inte kunna sånt här. För nu kommer ni anklaga mig så fort något spökar i era datorer.

Uhm. Jag är trött och det märks. Nu ska jag vara kniptyst. Ehm, ja. Ordet "kniptyst" finns väl..? Sen ska jag borsta tänderna och sen ska jag sova. Under tiden ska jag förbanna min lärare som tvingat mig att ladda ner feta program för att kunna göra uppgifterna.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0