bromsfel.

Alltså. Jag tänkte bara meddela att jag KLARADE HALKBANAN. Yeah!

Vi körde ner till Olofström, kanske är 15 mil eller något dit. Vi var sex stycken elever uppdelade på två bilar. Jag körde första biten. Så jag fick lite stadskörning också :) Det gick finfint! Jag fick beröm för min körning av de andra :D

Sen har jag kommit på en sak. Mitt nuvarande största problem med körningen. Jag har apsvårt att hålla fast på en hastighet. Stanna på 90 km/h liksom. Gah. I stan så märks det ju inte lika mycket, eftersom man saktar ner och svänger och så så mycket. Men nu, när jag körde på landsväg och 2+1-väg märkte jag det jättetydligt. Störigt som tusan.

Nåja. Det gick iaf bra. Och väl på halkbanan fick vi först lite information om hur farligt det är att köra bil. Typ. Hur mycket saker väger i 50 km/h och så. Jag väger 2,5 ton i 50 km/h. Herrejesus. En läskburk väger 10 kg. Tänk om du har den på hatthyllan och panikbromsar - bara i 50. Inte så skönt att få i bakhuvudet inte. Sen fick i sitta i en bil när den var på sidan och upp-och-ner. Och ta sig ur. Händerna i taket, fötterna på framrutan, pressa upp röven och knäppa loss och krypa ut med huvudet först. Jag skrapade upp knät :(

Nåja. Sen fick vi köra. Vår instruktör var tokbra. Vi fick väja för en "traktor" i 65-70 km/h. Jag lyckades nästan klara det första gången. Andra gången så snurrade jag runt som f a n. Jag visste inte vilket håll jag stod åt när jag stannade. Sedan skulle vi panikbromsa för "fotgängare" på torrt underlag i olika hastigheter. Då fick jag beröm för min bromsning, yeah :) Sedan halt underlag. Fy bubblan. Sen skulle vi anpassa hastigheten så vi hann stanna, då gick min lärare över vägen. Jag stannade typ 7 meter innan honom :)

Sen skulle vi stanna bakom stillastående lastbil när vi fick möte. Utan ABS-bromsar. Hualigen. Aldrig bil utan ABS-bromsar. Jag lyckades inte en enda gång och när vi skulle anpassa hastigheten så var det fel på min bil. Jag märkte att hastighetsmätaren slutade fungera och lite senare så såg jag att det stod "Bromsfel. Stanna omedelbart." Så jag krypkörde fram till instruktören och så blev det aldrig att jag fick göra det. Sen så skulle vi väja för en älg. Det gick sådär. Både med och utan ABS. Jag styrde så mycket att det sket sig ändå. Jaja.

Men roligt var det och jäkligt nyttigt. Och något som jag kommer att göra ofta är att se till att jag inte har något löst i bilen. Matkassarna kommer alltid få stå i baksätet, på golvet. Där får de ju minst fart och kommer ingenstans. Jag ska även investera i en glashammare. Hur troligt är det att man kan krossa/få ner rutorna om man hamnar upp och ner, om de inte redan gått sönder? Jaaa. Sen ska jag ha skyddsgaller. Och som sagt, ABS-bromsar.

Eller så struntar jag i att ta körkort.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0