övningen och nätbrynja.

Efter att ha läst, läst och läst en massa skojiga övningar valde jag en som jag har lekt sen jag gick på dagis. I beskrivningen kallade dem den något annat men vi har alltid kallat den "Ett, två, tre, stjärna!". Det går ut på att en peson står med ryggen mot resten av gruppen ca 7-10 meter bort. Gruppen står på ett led med näsan på personens rygg. Personen säger "Ett två tre stjärna" och när denne säger "stjärna" vänder han sig om och ser om någon rör på sig. För under tiden han/hon säger "ett två tre" så ska gruppen ta sig fram mot personen. Och under "stjärna" vänder han/hon sig om och grupen ska stå blixtstilla. Den som rör på sig får gå tillbaka och börja om från början. Den som hinner först fram till personen (om man är många får man ta den som hinner först fram till tex väggen personen står vid) får byta plats och säga "ett två tre stjärna". Man får själva välja hur fort/sakta man säger "ett, två..." och kan ju då luras lite med att räkna sakta först och sen helt plötsligt räkna fort.

(vad bra att jag beskrev det här, för jag skulle skriva ut beskrivning till min lärare. Haha. Då var det gjort!)

En väldigt bra lek (jättebra att göra ute) som tränar koncentration och motorik. Även så kan barnen få "springa av sig" lite. Går att göra rätt högt upp i åldrarna och i princip från det att man kan gå.

Det gjorde jag, om någon anna förskolelärare vill testa ;)

Och det gick jättebra! Sen gjrode vi några andras övningar. Sen gjorde vi en sak med tygbitar vilket resulterade i att jag hade stulit en bit av kungens nätbrynja och kunde nu utnyttja allt han kan utnyttja vilket är alla hans fordon, hans slott, hans appanage osv. Det var även mitt fel, eller förtjänst, att Carola snubblade på Victorias 30-årskalas på Solliden.

Sådant gör jag i skolan! Och får betyg!

Kommentarer
Postat av: mini

Just därför kommer de små barnen att älska dig!!
kommer i helgen igen! kram hannah

2007-08-28 @ 23:00:48

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0