barometern svarar.

Jag skrev:

Hej! Jag skriver till er av ren nyfikenhet. Jag befann mig på kåren (Corehouse) i lördags och upptäckte igår, via en vän, att jag fanns på foton på er hemsida. Det spelar mig ingen roll att jag gör det. Men jag undrar om det verkligen är helt okej att man blir fotograferad helt ovetandes och att sedan finna sig själv på bild för allmän beskådning och chans för vem som helst att spara ner fotot. Vad jag vet så förekommer det ingen information om att ni fotograferar på Corehouse vid ingången, eller liknande.

Jag förtydligar - fotona på mig får gärna ligga kvar, men är det verkligen helt OK att det får vara på det här viset?

MVH
Elin Westerberg



De svarar:

Hej!

Du har helt rätt i att du har rätten till ditt eget ansikte. Våra mingelfotografer (mediestudenter på HiK) uppträder helt öppet och har sk pass som visar att de är där på uppdrag av Barometern.se.

De som fotograferas i närbild ska naturligtvis göras uppmärksamma på att det är Barometern.se:s fotograf som tar bilder. När det gäller översiktsbilder blir det naturligtvis svårare att fråga alla som kommer med på bilden. I det fallet vill jag hävda att corehouse faller under någon slags offentligt miljö.

"Problemet" brukar vara det motsatta, nämligen att alla vill vara med på bild.

Vänliga hälsningar
Peter Sigfridsson



Jag svarar:

Hej!

Tack för snabbt svar!

Ett av fotona på mig är det endast jag och en till person på, vilket jag betraktar som en närbild. Ingen sa något till oss så ni kanske ska uppmärksamma era fotografer på vad som gäller. Sen hade det kanske varit trevligt med en skylt eller liknande i garderoben för att göra alla gäster uppmärksamma på vad det för fotografer som är där.

Återigen - bilderna på mig kan utan problem ligga kvar! :-)

/
Elin Westerberg



Ja ni. Undrar om man kommer bli "tillfrågad" nästa gång de där mediastudenterna ska fotografera mig. Humhum. Nu har jag i alla fall fått svar. Men en sak slog mig nu, det här "passet" som de ska ha kan ju inte vara direkt tydligt. Jag har då aldrig sett något sådant... Jag har bara sett folk med stora kameror...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0