dagens middag.

Jag knåpade ihop en kasslergratäng idag. Det smakade bra men om jag gör den igen (vilket Amanda påpekade - "det här måste vi ha igen") så ändrar jag lite. Men såhär gjorde jag:

8 medelstora potatisar
4 medelstora skivor kassler
2 gula lökar
3-4 dl matlagningsgrädde
1-2 dl chilisås
4 ananasringar på burk (går nog precis lika bra med krossad)
Riven ost
Salt, peppar.

1. Skala och skiva potatis och lök.
2. Strimla kassler och hacka ananasen
3. Blanda 2,5 dl matlagningsgrädde med chlisås och ananas, salta och peppra efter smak
4. Lägg ett lager med potatis i en ugnsfast form, sedan ett lager med kassler och tillsist grädd-blandningen. Upprepa. Toppa med riven ost.
5. In i mitten av ugnen på 225 gr i ca 50 minuter.

Det blidde gott med en sallad till!

Om jag skulle göra den igen skulle ingridienserna vara desamma, men jag skulle nog koka potatisen innan, för då skulle det inte ta lika lång tid i ugnen. Alternativt skulle jag byta ut potatisen mot ris, men jag vet inte riktigt hur jag skulle göra då. Förmodligen på samma vis, fast byta potatis mot kokt ris.


Hoppas det smakar!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0