kikärter.

Efter att jag bloggade sist så har jag pluggat en massa. Jag har även hunnit äta den goda middagen + semlan och pratat med mamma. Dessutom lägga in en massa nummer i telefonboken på vår nya fina telefon :)

Men. Till saken. Matten funkade jättebra och jag blev vääääldigt glad över att upptäcka att det den distributiva lagen även går att använda till addition. SMSade Titti fort som tusan och det jag kommit på förklarade hur Karin tänkte i kompendium 2. Visst håller ni med? :)

Sen så räknade jag kikärter. De där kikärterna gör mig lite frustrerad. Framförallt när de ska grupperas två och två. För det blir så många grupperingar att, även om man använder färgpennor, inte ser hur man har ringat in. Sen så är det svårbestämt i alla fall. Om jag har gjort rätt så blev talet 100010000000... Så 40 i basen 10 är lika med (=) 100010000000 i basen 2. Där håller ni väl också med? :)

Förresten så heter det kikärter. För det reagerade ni kanske på... Jag var helt hundra på att det hetter ärtor. Men sen berättade min väldigt intelektuella farbror (han gillar brunch) att det faktiskt heter ärter. Fast jag måste ju erkänna att jag säger ärter men tycker att ärtor ser mycket bättre ut, skrivet. Förresten så är det ett väldigt gulligt ord. Ungefär som pingvin eller tass.

På tal om min farbror så hade han SMSat far min idag och frågat efter min adress. OJOJOJ! Jag kan bara hoppas, men jag hoppas väldigt innerligt och om det blir så ska jag dela med mig till er :)

Nu ska jag äta upp min chokladboll (det här får jag ägna ett annat inlägg åt, en annan dag) och titta på Per Moberg på TV4+, han är typ, ungefär, cirka dum i huvudet. Det vet jag faktiskt.

Så. Hej då!






(Jag är fortfarande lika glad. Hoppas vi kör lite rektangelmetod imorgon, eller vad säger du Tihi?)

Kommentarer
Postat av: titti

klart vi gör..! vi är ju såååå smarta elin :-)

2008-02-29 @ 17:14:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0